Schaaklessen voor de jeugd

Kort na de oprichting van de club zijn we begonnen met een lesprogramma en competitie op zondag in ons verenigingslokaal. Niet veel later zijn we begonnen met het geven van schaaklessen op de basisscholen van de gemeente Eijsden. En dat doen we nog steeds. Inmiddels hebben we al meer dan 500 jongeren de ’edele kunst’ van het schaakspel bijgebracht.

Het aantal leerlingen dat we per school kunnen plaatsen en de leeftijdsklassen verschilt een beetje per school, afhankelijk van belangstelling en de beschikbare schaakleraren. Daarom beperken we ons in dit verhaal tot de algemene informatie die voor alle scholen geldt. We verzorgen per school geregeld informatiebrochures. Daarnaast kun je voor informatie over de lessen op jouw school natuurlijk altijd contact opnemen met onze jeugdafdeling of de schaakleraar op jouw school. Verder is er nog de mogelijkheid om op donderdagavond tussen 19.00 en 20.00 uur schaaklessen te volgen.

Wil je graag schaken, maar zijn bovengenoemde mogelijkheden voor jou om wat voor reden dan ook geen optie, neem ook dan even contact op met onze jeugdafdeling. Wie weet valt er toch een mouw aan te passen.

Stappenplan
De lessen gaan volgens een stappenplan. In Stap 1 leer je de basisbeginselen. Het jaar daarna kun je verder met Stap 2 waar dieper op bepaalde zaken wordt ingegaan, zoals combineren en matvoeren. In Stap 3 en verder wordt steeds dieper op bepaalde leerstukken ingegaan, zoals bijvoorbeeld eindspel en koningsaanval . De allerjongsten beginnen overigens met Opstapje. Dit is een lesmethode speciaal ontwikkeld voor kinderen van 5 t/m 8 jaar en deze onderscheidt zich o.a. door weinig gebruik van tekst en grote diagrammen. Opstapje 1 en 2 samen zijn vergelijkbaar met Stap 1.

De eerste drie lessen zijn gratis. Dit is een proefperiode waarin wij als vereniging en jij als leerling kunnen bekijken of schaken een geschikte sport voor jou is. Ga je verder met de cursus, dan moet je na deze drie weken het lesgeld betalen. Momenteel bieden we Stap 1 en Opstapje 1 aan voor de speciale introductieprijs van € 16 voor de hele cursus. Hierbij is alles inbegrepen : je krijgt een werkboek en aan het eind van de cursus een examen. Slaag je hiervoor dan krijg je een officieel diploma van de Koninklijke Nederlandse Schaakbond. De helft van de examenkosten is in het lesgeld inbegrepen, de andere helft betalen wij voor jou. De kosten voor de volgende stappen bedragen € 25,- , waar uiteraard ook weer alles is inbegrepen.

Wat houdt de cursus in?
We houden eerst een theorieles van ongeveer een half uur waarbij je ook oefeningen moet maken. Daarna is er tijd om echt te schaken. Hiervoor zetten we een onderlinge competitie op. Verder houden we twee keer per jaar een scholentreffen waar alle scholen waar we les geven in teamverband een toernooi spelen en organiseren we een paar avonden waar je gelegenheid hebt om tegen de (volwassen) leden van de vereniging te schaken. Het seizoen wordt afgesloten met een gezellige middag met speurtocht waar ook de diploma-uitreiking en de prijsuitreiking van de competitie plaatsvindt.

Neem voor meer informatie contact op met:

Richard en Leon Vermeij
Afdeling Jeugd